"Świadome decyzje-Bezpieczny Senior"- spotkanie z okazji obchodów "Dnia Seniora"
W ubiegłą środę tj. 8 października 2025 roku, o godzinie 17:00 w Łobeskim Domu Kultury odbyło się spotkanie organizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Inspektorat w Łobzie w ramach obchodów "Dnia Seniora", które w obecnym roku odbywał się pod hasłem "Świadome decyzje-Bezpieczny Senior". W spotkaniu miał przyjemność wziąć udział oficer prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Łobzie- mł. asp. Szymon Martula, który przybliżył seniorom metody oszustw stosowanych przez przestępców w ramach programu profilaktycznego "Roztropny Senior".
Główną problematyką omawianą przez funkcjonariusza w trakcie przedmiotowego spotkania, było przedstawienie uczestnikom poszczególnych metod oszustw stosowanych przez przestępców, a także sposoby jak się przed nimi chronić, jak również im zapobiegać. Zwrócono uwagę uczestnikom, że oszuści posługują się zaawansowanymi metodami manipulacji,a ich postępowanie jest bezwzględne i bezduszne. Podkreślono również jak ważne jest kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania w kontaktach z nieznajomymi, a także w rozmowach telefonicznych. Seniorom zostały przytoczone przykre przykłady oszustw metodą "na wnuczka", "na policjanta", "na szklankę wody","na pracownika socjalnego", "na wypadek", które miały miejsce na terenie powiatu łobeskiego w ostatnich latach. Ponadto przybliżono obecnym oszustwo "Phishingu", podczas którego przestępcy podszywają się pod zaufane instytucje lub osoby, aby wyłudzić poufne dane, takie jak loginy, hasła czy numery kart kredytowych. W trakcie spotkania poruszono promowano również aplikację mobilną "Moja Komenda", która ułatwia kontakt z dzielnicowymi.
Policja przypomina!
- Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy,
- nie działaj pochopnie pod presja czasu,
- rozłącz się i zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu, by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą,
- jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112,
- Jeżeli nadawca lub rozmówca prosi o dane osobowe lub dane logowania-nie odpowiadaj, rozłącz się,
- Nigdy nie udostępniaj numeru PIN do karty kredytowej i hasła do konta,
- Nie wykonuj przelewu i nie instaluj oprogramowania na prośbę piszącego lub dzwoniącego,
- W razie wątpliwości: sprawdź dane organizacji, wyszukaj w Internecie ich adres lub numer telefonu i zadzwoń bezpośrednio.
Dziękujemy Inspektoratowi ZUS w Łobzie za zaproszenie oraz gościnę w spotkaniu, w którym nie brakowało wspólnej wymiany zdań, a przede wszystkim uśmiechu.
mł. asp. Szymon Martula